5 טיפים מהירים שאתה יכול לעשות כדי לנקות ולהאיץ את המק שלך!

שלב ראשון – בודקים את הגדרות איתחול המק:

אם כשאתה פותח את המק, הוא עולה לאט, הבעיה כנראה היא פשוט שיש יותר מידי אפליקציות לפתוח עם הפעלת המק, הדבר מונע מה- OS לעלות בצורה מהירה וחלקה. פשוט מאד – גש ל- preferences(הגדרות) => users(משתמשים) => לחץ על login items tab (כרטיסיית פרטי התחברות), כעת יוצגו לך כל האפליקציות אשר נפתחות עם איתחול המק! הסר את האפלקציות והתוכנות שאתה לא צריך שייפתחו אוטומטית עם איתחול המחשב.

שלב שני: זיהוי והסרה לתוכנות עוינות

אם המק שלך מראה סימני עייפות והוא צריך איזו סיאסטה בצהריים בדיוק כשאתה בהיי של העבודה ויש לך דד ליין לעמוד בו והשולחן עבודה שלך מלא בחלונות ובתוכנות שאתה עובד במקביל. אז החדשות הטובות הן שיש מה לעשות! קודם כל, ניתן לבדוק בקלות איזה מין התוכנות שפתוחות מנצלות הכי הרבה את משאבי המקינטוש. פתח Activity Monitor (צג פעילות) ע"י חיפוש ב- spotlight, ייפתח חלון שמציג לך אילו תוכנות מנצלות יותר את משאבי המק מבחינת זיכרון וביצועים. המספרים המוצגים בתנועה מתמדת, אך הן מראות את כמו משאבי ה- CPU והזיכרון שכל תוכנה צורכת. לאחר שעקבתי הבוקר אחר פעילות התוכנות של המק  בדוגמת התמונה שלהלן, אני מסיקה שכרגע המחשב לא צורך הרבה CPU, אך הניצול המירבי של המשאבים הולך לזיכרון שה- safari מנצל, וזה הגיוני בהחלט לאור העובדה שיש לי בערך 25 חלונות אינטרנט פתוחים:) (ובכל זאת אין דברים כאלה בעולם של pc, תודו!). בנוסף גיליתי שה- iTunes, בניגוד למה שחשבתי בכלל לא צורך הרבה משאבים מה- mac.

📷

שלב שלישי: טיפול ותחזוקה בדיסק קשיח

הפעולה הכי קריטית שעליך לעשות בתחזוק ושימור ה- mac היא פינוי והשבה של מקום על ההארד דיסק. קרוב לוודאי שקיימים במק שלך קבצים ואפליקציות שאתה כבר אינך משתמש ואין בהם צורך. ב- mac יש שירות כדי לנקות מהשורש את התכנים העוינים שנמצאים על ההארד דיסק. כמו כן, קיימות תוכנות רבות וחינמיות המותאמות למק שיכולות לעזור בניקוי דיסק קשיח.

תחילה, על מנת לנקות את ההארד דיסק: פתח את "כלי עזר לכוננים" (Disk Utility) המובנה כבר בתוך המק ונמצא בתיקיית האפליקציות בתוך "שירותים" (utilities) => לחץ על הכונן הקשיח (Hard Drive) בצד שמאל  => תוודא שאתה נמצא על "עזרה ראשונה" (First Aid) לחץ על תיקון דיסק בפינה הימנית למטה. פעולה זו תפעיל סריקה יסודית של שולחן העבודה ותבצע תיקון במידת הצורך. על מנת לנקות זיכרון מטמון (cache) שהוחבא על ההארד דרייב של המק ע"י תוכנות ואפליקציות שונות. תוכנה מומלצת לניקוי ההארד דרייב היא OnyX, מדובר בתוכנה די נרחבת שלא אדון בפעולותיה כעת, בגדול ה- OnyX מבצעת פעולות לאחזקה ושיפור המערכת OS. אך, בחזרה לעניינינו, למען מטרת ניקוי אביב של המק שלנו, אפנה אתכם ישירות ל- cleaning tab שנמצא למעלה בחלון התוכנה. כאן ניתן לבדוק פריטים מתוך שש קטגוריות, אחרי שעברת על הפריטים, ע"י לחיצה על Execute (ביצוע) ישתחרר לך מקום על הכנון הקשיח

Cocktail Software

בדומה לתוכנת ONYX, קיימת גם תוכנת "קוקטייל" לתחזוקת מערכת ההפעלה, התוכנה טובה והיא מומלצת מאד למחשבי מקינטוש.

Cocktail מסוגלת לתקן את מבנה הנתונים של המערכת ואת אינדקס החיפוש של מנוע Spotlight, והיא מסירה קבצים תקועים מהפח אשפה (Trash), מנקה את הגדרות הרשת ומחדשת אותם, ועוד פעולות חיוניות למק.

📷

דבר נוסף שתמיד טוב לעשות מפעם לפעם הוא לנקות את תקיית היישומים שלך, אותו דבר גם לגבי תיקיית ההורדות, רב הסיכויים שתמצא תוכנות שאתה לא צריך ואפילו לא זוכר שהתקנת. השלך את אותם הקבצים לסל אשפה כדי לדרוש מקום יקר על הכונן הקשיח. חשוב שתדע שיש קבצים שיורדים אוטומטית להארד דיסק עם כל תוכנה שאתה מוריד, הקבצים האלה לעיתים נשארים גם אחרי שמחקת את התוכנה. במערכת ההפעלה mac OS אין תוכנה מובנית שעושה פעולת הסרה "uninstaller", אך קיימת תוכנה AppZapper, התוכנה חינמית עבור חמישה שימושים ראשוניים בלבד ואחר כך היא יכולה להרכש בעלות של 12$ בערך..

כשמדברים על מקום בכונן הקשיח שתי התוכנות הכי כבדות הן iTunes ו- iPhoto. במיוחד מאז עידן ה- iCloud וה- PhotoStream, שמעבירים למחשב כל שטות שצילמתי או ששלחו לי. לכן, מומלץ וכדאי כל שנה-שנתיים להעביר את התמונות והשירים לכונן חיצוני, וגם להוריד תוכנה שמוחקת תמונות כפולות ב- iPhoto. כמו כן, גם לגבות את ספריית התמונות מה- iPhoto לכונן אחר באמצעות TimeMachine. וזאת כדי להשיב חלק מהקיבולת של הכונן הקשיח. אותו דבר מומלץ גם לעשות עם ספריות השירים של ה- iTunes.

מחיקת שפות- הלקוח מקבל מאפל מחשב עם מגוון קבצי שפות שתופס מקום, אלא אם כן אתה פוליגלוט, אין לך מה לעשות עם השפות.. ניתן למחוק שפות ע"י התקנה של Monolingual, תכנה חינמית שמסירה שפות לא רלוונטיות. סקירת התכנה אורכת בערך חצי שעה, אך היא מסיימת עם אקסטרא של לפחות 2.4GB.

שלב רביעי: הוספת זיכרון RAM

ייתכן שהדרך הזולה ביותר לתת בוסט רציני לביצועי המחשב שלך היא הוספת זיכרון. המארז אולומיניום המוברש והאטום של המקבוק פרו לא בדיוק מזמין כניסה לחומרה המסובכת שאפל מייצרת. לכן עדיף ומומלץ לא לפתוח לבד כל סוג של מקינטוש, אלא אם כן אתה מומחה בתחום ופתחת כבר כמה מקים בחייך. אך, אם זה לא העיניין, עדיף לפנות לטכנאי מק שמתמחה במק (הזהרו מטכנאי PC- למידע נוסף גש למאמר "PC vs MAC".

חשוב לדעת שכאשר בוחרים זיכרון RAM כמו כל דבר שיהיה לו אבא ואמא, בחר מוצר איכותי שיש עליו אחריות. יש לשים לב שגודל הזיכרון מתאים לגודל המחשב, לסוגו, ולמהירות הרצויה. לאחר שבחרתם את הזיכרון הרצוי בשביל המקבוק פרו שלך, כדאי לעשות סקר שוק, לא תמיד כדאי גם מבחינת המחירים וגם מבחינת העבודה ללכת לחנות קיימים היום בשוק הישראלי מגוון רחב של טכנאיי מקינטוש אמינים מומחים בתחומם שמשתמשים במוצרים מוקריים ואיכותיים בדיוק כמו בחברות הגדולות!.

שלב חמישי: עדכן את מערכת ההפעלה שלך

אין סיבה לא לשדרג את מערכת ההפעלה ל 10.15, זה חינם ויכול להפריח חיים במק שלך. בד"כ שידרוגים של מערכת הפעלה מאריכים את חיי הבטריה יחד עם כל מיני שיפורים. כמובן שחשוב לבדוק לפי שנת המחשב ולפי הזיכרון לאיזו מערכת הפעלה כדאי לשדרג. למשל למקבוק פרו מ 2010 לא כדאי לשדרג למערכת מתקדמת, אך אולי למערכות הפעלה קודמות יותר כן כדאי ואפילו רצוי..

על כך יש להתייעץ עם טכנאי המק שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

×

אנחנו כאן בשבילך

× איך אני יכול לעזור ?